PILATES

Pilates gaat ervan uit dat je door kracht-, rek- en strekoefeningen van je hele lichaam weerstand, kracht en flexibiliteit opbouwt. Het uitgangspunt is met oefeningen de spieren zodanig te belasten dat mensen zich bewuster worden van coördinatie, ademhaling, beweging en houding. Alle oefeningen (waarvan sommige met hulpmiddel) zijn erop gericht de spieren te rekken en te versterken, de gewrichten los te maken en spanning weg te nemen.

Alle basisbewegingen zijn gericht op soepelheid en versterking van de buik en de rugspieren en zijn makkelijk uit te voeren. Pilates gaat uit van een combinatie van lichamelijke en geestelijke inspanning en is geschikt voor iedereen die zijn lichaam in vorm wil krijgen en houden. Pilates wordt gegeven door Nair.

TAI CHI CHUAN

Tai Chi is een eeuwenoude Chinese bewegingsleer, bedoeld om lichaam en geest te ontspannen. Het is een natuurlijke methode om gezond te blijven en kracht te ontwikkelen. Feitelijk is het een vechtsport, alleen zijn de bewegingen langzaam en zacht. Tijdens de les wordt dan ook steeds aandacht geschonken aan de toepassing van de beweging.

De bewegingen van Tai Chi zijn echter niet altijd gemakkelijk aan te leren en kunnen door iedereen worden beoefend. Ook ouderen of mensen met een lage conditie, reumatische aandoeningen, fybromyalgie, hernia, ademhalingsproblemen, burn-out en andere spanningsklachten kunnen aan de lessen deelnemen.

Tai Chi helpt gespannen spieren en gewrichten los te maken. En doordat men heel geconcentreerd bezig bent, kan de geest zich ontspannen en wordt uw hoofd weer helder. In de lessen staan ‘ontdekken’ en het ontwikkelen van een nieuwe manier van bewegen centraal. De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd en kosten geen inspanning.

De technieken zijn niet prestatiegericht en geschikt voor iedereen, zowel jong als oud.

Daarnaast wordt les gegeven in QiQong, vormen waarbij vooral het schoonmaken van de meridianen en het binnenhalen van nieuwe energie (chi) centraal staat.

De docent
Les wordt gegeven door Jan van Dorst.